Wybieramy naturalny żel energetyczny

Warto wiedzieć, że żele energetyczne dla osób aktywnych sprawdzą się nie tylko w czasie zawodów albo treningów biegowych. Możemy je także zabrać ze sobą na dłuższą wycieczkę pieszą albo rowerową, jeżeli planujemy ograniczyć ilość posiadanych w plecaku, a jednocześnie mieć energetyczną przekąskę. Czym dokładnie są żele energetyczne? Które rodzaje warto wybrać? I czy naturalność produktu powinna być czynnikiem decydującym?

Żele energetyczne dla osób aktywnych

naturalne żele energetyczneProsto tłumacząc, żele energetyczne są to łatwo przyswajalne węglowodany, w formie cukrów prostych albo wielocukrów. Są one skoncentrowane w niewielkim opakowaniu w formie półpłynnej, co ułatwia spożycie w czasie intensywnego wysiłku fizycznego. Żele energetyczne stanowią produkty specjalnego przeznaczenia spożywczego, czyli produkty, które nie powinny nam zastępować zbilansowanych posiłków. Ich cel to dostarczanie łatwo przyswajalnych węglowodanów, ponieważ organizm czerpie energię w szczególności z magazynowanego glikogenu wątrobowego oraz mięśniowego, których wystarcza na około 90 minut umiarkowanego wysiłku. Warto stosować naturalne żele energetyczne. Dłuższy albo intensywniejsze aktywności sprawiają, że konieczne jest uzupełnianie przyjmowanych węglowodanów z zewnątrz, gdyż paliwo zmagazynowane w organizmie zaczyna się wyczerpywać.

Korzystna jest więc zasada, aby przyjmować w granicach od trzydziestu do sześćdziesięciu gram węglowodanów na godzinę przy wysiłkach trwających ponad dziewięćdziesiąt minut. Takie żele energetyczne, oprócz dostarczania łatwo przyswajalnych węglowodanów, mają zazwyczaj półpłynną konsystencję, co pozwala na wygodne ich konsumowanie. Niektóre żele bywają wzbogacone w niewielkie ilości tłuszczu, enzogenne aminokwasy, elektrolity, witaminy czy kofeinę.