Awaryjny osprzęt silników

W ostatnich latach silniki wysokoprężne przestały mieć jakiekolwiek kompleksy względem silników benzynowych. Skończyły się czasy silników słabych, które miały mniejszą moc i mniejsze przyspieszenie od swoich benzynowych braci. A do tego wszystkiego auta z silnikami wysokoprężnymi mogły pochwalić się niesamowitymi oszczędnościami – niekiedy półtoralitrowy silnik jest w stanie zadowolić się zaledwie czterema i pół litrami ropy na sto kilometrów.
Jak to osiągnięto? Turbiny nowe, ze zmienną geometrią łopatek, świetne wtryskiwacze, nowa konstrukcja silników i doskonała elektronika, sterująca wtryskiwaniem paliwa i dobieraniem mieszanki.

Niestety, jak to zwykle bywa, nie ma nic za darmo. Nowoczesny osprzęt silników okazał się być bardzo kosztownym w naprawie.

wtryskiwaczeWtryskiwacze wymagają wymiany po przejechaniu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, niektóre typy da się regenerować, ale w przypadku wtryskiwaczy piezo-magnetycznych można niestety o tym zapomnieć.
Zapychają się zawory EGR, a wiele problemów sprawiają także uszkodzone turbosprężarki oraz współpracujące z nimi intercoolery. To i tak nic w porównaniu z najbardziej problemową częścią, za jaką uchodzi filtr cząstek stałych, niemniej jednak wymiana turbosprężarki na nową sporo kosztuje. Turbiny nowe kosztują w autoryzowanych serwisach naprawdę bardzo dużo pieniędzy. Nie każdego stać na tak kosztowną naprawdę, tym bardziej, że w niektórych typach aut, po przejechaniu kolejnych kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, problem powróci.
Ratunkiem, jedynym sensownym rozwiązaniem w takiej sytuacji, jest naprawa turbin, której można dokonać już z wielu profesjonalnych firmach w Polsce. To nie tyle naprawa, co regeneracja turbin, polegająca na wymianie zużytych elementów na nowe, dzięki czemu turbina z powrotem zyskuje pełną funkcjonalność. Takie rozwiązanie to koszt nawet kilkukrotnie mniejszy, niż konieczność wymiany części na nową.

To niestety nie koniec problemów w autach z silnikami Diesla. Problematyczne są bowiem także dwumasowe koła zamachowe, czyli elementy, których zadaniem jest zapobieganie przenoszeniu drgań z silnika na skrzynię biegów. W ich przypadku też trzeba liczyć się ze sporymi kosztami naprawy.